3 tips om de communicatiestrategie van uw alumni-afdeling naar een hoger plan te tillen

Zonder een goede communicatiestrategie behaalt u nooit die hoge ROI en bindt u uiteindelijk ook geen alumni aan uw instelling. Maar hoe bouwt u aan succesvolle communicatiemiddelen- en strategie?

Auteur: Jesse Schreuder, CRM Consultant & Onderwijsexpert

In drie artikelen geeft House of Engagement CRM-consultant en hoger onderwijsexpert Jesse Schreuders tips over hoe Nederlandse onderwijsinstellingen hun alumnibeleid kunnen optimaliseren. Elk artikel belicht een belangrijk element van een goede alumnistrategie.  

In de laatste twee artikelen gaf ik tips over het succesvol binden van alumni en het vergroten van de ROI van de alumni-afdeling. Daarmee komen we aan bij het laatste onderwerp in deze reeks: het opbouwen van succesvolle communicatiemiddelen- en strategie. Misschien wel het belangrijkste onderdeel van uw alumnibeleid, want zonder een goede communicatiestrategie behaalt u nooit die hoge ROI en bindt u uiteindelijk ook geen alumni aan uw instelling. Toch is dit een punt waar bij veel instellingen nog winst is te behalen. Aan de hand van de volgende 3 tips kunt u uw communicatiestrategie verder optimaliseren.

 

1. Probeer een one size fit's all message te vermijden

Alumni zijn er in alle soorten en maten. Zo zijn er recent afgestudeerden alumni die nog half in het studentenleven staan, alumni van middelbare leeftijd die druk bezig zijn met carrière en gezin en alumni op leeftijd, die al meer dan 40 jaar geleden zijn afgestudeerd. Toch hanteren veel onderwijsinstellingen een ‘one size fits all’ boodschap. Dit is niet aan te raden wanneer uw maximale respons wilt behalen met uw campagnes. Alumni op leeftijd begrijpen niks van een hippe Kickstarter-campagne, gelanceerd om geld op te halen voor een universiteitsproject. Daarentegen zal de millenialgeneratie niks zien in een steen op de campus met een ingegraveerde naam. Natuurlijk, dit is een oversimplificatie, maar het idee erachter is duidelijk. Nadenken over de achtergrond en interesses van uw alumni, en daar de boodschap op aanpassen, is van groot belang voor een effectieve communicatiestrategie.

 

2. Inhoud van de boodschap

Alhoewel het dus van belang is om uw boodschap aan te passen aan de verschillende doelgroepen, zijn er een aantal generieke do’s en dont’s in communicatie met alumni. Veel alumni voelen een diepgewortelde trots voor hun onderwijsinstelling. Deze trots kan worden aangewakkerd door berichten te laten gaan over de succesverhalen van de instelling. Deze berichten zullen zorgen voor een hogere bereidheid van alumni om iets terug te doen voor de instelling. Waak echter wel voor een teveel aan berichten over bijvoorbeeld campagnes en donoren. Een onderzoek van Council for Advancement and Support of Education (CASE) laat zien dat dit juist de gedeeltes zijn die in een alumnimagazine het minste worden gelezen. Alumni willen juist authentieke verhalen lezen over andere alumni en de instelling zelf, geen gefabriceerde stukjes over hoe goed het is om te doneren. Stel uzelf altijd de vraag: Zetten alumni de tv uit voor een artikel in bijvoorbeeld een alumnimagazine? Zo niet, ‘don’t even bother’.

 

3. Zorg voor een sterke online aanwezigheid

De noodzakelijkheid van e-mail en social media in uw communicatiemiddelenmix is natuurlijk een open deur. Naast de usual suspects als Twitter, Instagram, Facebook en LinkedIn gebruiken veel instellingen inmiddels ook platformen als Pinterest en Flickr. Toch wil ik dit punt benadrukken, omdat ook het correct beheren van verschillende kanalen een vak is, en niet iets is wat u om 5 voor 5 nog snel even bijwerkt. Het is van groot belang om allereerst een heldere strategie te hebben voor een optimaal online bereik. Een idee om het bereik van uw alumni-afdeling te verveelvoudigen, is het benaderen van strategische ambassadors, die actief zijn op de verschillende online kanalen. Betrek deze personen in uw strategie en u zult zien dat de reikwijdte van berichten een enorme boost krijgt en dat sommige berichten wellicht viral gaan. Ook kunt u denken aan het laten vervaardigen van content door alumni zelf. Strik een succesvolle alumnus die bereid is om te bloggen over wat hem of haar bezighoudt op professioneel gebied. Zo zijn er veel voorbeelden te bedenken die verder gaan dan alleen een incidentele foto op Facebook. En tot slot (dit mag geen verrassing zijn voor ervaren communicatie-adviseurs): werk crossmediaal.

Bovenstaande tips kunnen hulp bieden bij het uitrollen van een succesvolle communicatiestrategie. Ook hier geldt: er zijn nog veel meer best practices te bedenken en elke instelling moet voor zichzelf uitzoeken wat wel en niet werkt en haalbaar is. Met dit artikel zijn we aan het eind gekomen van de reeks artikelen over het succesvol binden van alumni. Wilt u meer informatie, of hulp krijgen bij het uitrollen van uw alumnibeleid? Neem dan vrijblijvend contact op met House of Engagement. Succes!

 

Jesse1.png

Auteur: Jesse Schreuder, CRM Consultant & Onderwijsexpert

Deel deze informatie:

  • linkedin
  • facebook
  • twitter

Reacties

Er zijn nog geen reactie's

Plaats een reactie