Alumni Engagement in de advocatuur – het faciliteren van contact met oud-collega’s

Oud-medewerkers zijn juist voor advocatenkantoren bij uitstek een doelgroep waar men contact mee wil houden. Ze vertrekken om bij andere bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen heel diverse, meer of minder verantwoordelijke functies te gaan bekleden.

Auteur: Ron Wallegie, Managing Consultant en Practice Lead Legal

 

Win-win situatie
Oud-medewerkers zijn juist voor advocatenkantoren bij uitstek een doelgroep waar men contact mee wil houden. Ze vertrekken om bij andere bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen heel diverse, meer of minder verantwoordelijke functies te gaan bekleden. In die nieuwe rol zijn ze bij uitstek in staat om hun oude werkgever feeling te laten houden met de diverse markten waarin ze werkzaam zijn en via hen kunnen daarnaast mogelijk nieuwe cliënten worden geworven voor de dienstverlening van het advocatenkantoor.

Een belangrijke voorwaarde om oud-medewerkers betrokken te houden bij het advocatenkantoor, is goed na te denken over hoe men een win-win situatie realiseert voor beide partijen. Dat begint met na te denken over waar de doelgroep naar op zoek is, what makes them tick? Netwerkmogelijkheden, kennis, waardering, status. Om de betrokkenheid bij hun oud collega’s vast te houden, organiseren advocatenkantoren een reeks aan activiteiten die aansluiten op genoemde behoeftes. Van sociale evenementen zoals borrels en feesten, tot juridisch-inhoudelijke cursussen, workshops en seminars. Daarnaast worden oud-medewerkers ook op verschillende manieren gevraagd hun ervaringen terug te koppelen aan het advocatenkantoor, bijvoorbeeld door het laten geven van presentaties of hen deel te laten nemen aan onderzoek. Zo kan men ook vanuit deze (frisse) optiek de eigen dienstverlening blijven toetsen.


Hoe doet u het nu?

Advocatenkantoren hebben in de meeste gevallen een goed beeld van waar hun oud-medewerkers warm voor lopen en hebben hier een goed aanbod van activiteiten voor gecreëerd. Maar de uitvoering is vaak nog wel een dingetje. Want hoe zorgt u ervoor dat de gegevens van oud-kantoorgenoten up-to-date blijven als u afhankelijk bent van het feit of deze mensen u een mailtje sturen als ze van baan verwisselen of verhuizen? En wie moet u eigenlijk voor welke activiteit uitnodigen? Hoe voegt u al die Excellijsten en andere overzichten samen tot een bruikbare marketinglijst voor een bepaalde actie? Wie heeft nog overzicht welke collega contact heeft met welke oud-collega en waarom? Kunt u voorkomen dat een bepaalde persoon wordt overvraagd terwijl iemand anders nooit meer wat van u hoort?


Hoe kan het ook: Alumni Engagement Portal en Dynamics CRM/365
Al meer dan 13 jaar werken wij samen met klanten uit het Onderwijs, waarbij wij instellingen helpen om hun studenten in alle fases van de lifecycle te ondersteunen om een optimale student experience te realiseren. Een van die fases is wanneer de student de onderwijsinstelling na het afronden van zijn/haar studie verlaat en hopelijk een actieve rol gaat vervullen in de alumni community. Om de relatie tussen de onderwijsinstelling en deze doelgroep te optimaliseren, hebben wij de zogenaamde Alumni Engagement Portal gemaakt. Deze is geïntegreerd met Dynamics CRM/365 waar de gegevens die men verzamelt of valideert, worden vastgelegd. Een zelfde soort portal passen wij toe binnen de advocatuur ten behoeve van de interactie met oud-medewerkers.

Met de inzet van Dynamics CRM/365 en de Alumni Engagement Portal kan ook een advocatenkantoor een eigen engagement platform creëren en ervoor zorgen dat:

  • de gegevens van de oud-medewerkers op één centrale plek worden vastgelegd, gevalideerd en bijgehouden
  • validatie en uitbreiding van persoonlijke gegevens enerzijds plaatsvindt door integraties met externe platformen zoals bijvoorbeeld LinkedIn, of anderzijds door de oud-medewerker zelf door hen gegevens via de portal aan te laten passen
  • onderlinge relaties tussen oud-medewerkers inzichtelijk worden waardoor men de juiste mensen met elkaar in contact kan brengen
  • op basis van de opgebouwde kennis eenvoudig de juiste doelgroepen kunnen worden geselecteerd om hen voor specifieke doeleinden of activiteiten te benaderen
  • contactmomenten worden vastgelegd, zodat iedereen weet wie met welke personen contact heeft en waarom.


De tweede stap

Een goed uitgewerkt communitybeleid en -strategie is één ding. Een belangrijke tweede stap is om deze vervolgens succesvol en efficiënt te kunnen realiseren. Wij helpen u graag door samen met u een passende technologische ondersteuning uit te werken. Onze kennis, ervaring en oplossingen vanuit onder andere de onderwijssector zouden hierbij een heel verfrissend licht op bestaande problematieken kunnen werpen.

Wilt u meer weten over de Alumni Engagement Portal of heeft u andere vragen naar aanleiding van het bovenstaande, laat het ons weten!

Ron.JPG

Auteur: Ron Wallegie - Managing Consultant en Practice Lead Legal

Deel deze informatie:

  • linkedin
  • facebook
  • twitter

Reacties

Er zijn nog geen reactie's

Plaats een reactie