Hoe blijft u als onderwijsinstelling waardevol voor uw alumni

Hoe Nederlandse onderwijsinstellingen hun alumnibeleid kunnen optimaliseren - elementen van een goede alumnistrategie.

Auteur: Jesse Schreuder, CRM Consultant & Onderwijsexpert

 

In drie artikelen geeft Jesse tips over hoe Nederlandse onderwijsinstellingen hun alumnibeleid kunnen optimaliseren. Elk artikel belicht een belangrijk element van een goede alumnistrategie. Dit is het eerste artikel van de serie.


Een van de belangrijkste thema’s waar alumni-afdelingen van onderwijsinstellingen in Nederland mee worstelen, is het betrokken houden van hun alumni. Alumni waaieren na afstuderen uit over de wereld en zijn druk met het opbouwen van een carrière en een gezin. Relevant blijven in het drukke leven van alumni is een uitdagende opgave en vereist vooral een gedegen langetermijnplanning.  

Het onderhouden van een relatie met afgestudeerden is te vergelijken met het onderhouden van een goed huwelijk. Zo is het belangrijk dat beide partijen genoeg tijd steken in de relatie en zal de relatie gedurende de tijd moeten groeien. Indien de alumnus niks meer uit de relatie haalt, neemt deze afscheid, een teleurgestelde onderwijsinstelling achterlatend. Houd als alumnimedewerker altijd in het achterhoofd dat het belangrijkste doel van uw strategie het creëren en behouden van een levenslange relatie met uw alumnus is. Maar hoe doet u dit precies?

‘Betrek uw alumnus vroeg en zorg dat hij betrokken blijft’
Dit klinkt als een open deur, maar juist op dit punt is voor veel onderwijsinstellingen nog enorm veel winst te behalen. Het is namelijk een enorme uitdaging uw alumni betrokken te houden bij uw instelling. U wilt alumni ervan overtuigen dat de relatie die wordt aangegaan daadwerkelijk iets bijdraagt in hun persoonlijke en professionele leven.

De volgende tips kunnen hierbij helpen:

Identificeer succesvolle alumni al tijdens de studie
Veel onderwijsinstellingen focussen zich pas op alumnistrategie als de student is afgestudeerd, maar om écht een goede start te maken, is het raadzaam om nog vóór het afstuderen al potentieel succesvolle alumni te identificeren. Dit zijn de alumni die de grootste kans hebben om later zeer betrokken te zijn bij uw onderwijsinstelling. Probeer deze studenten al tijdens de studie als ambassadeur in te zetten. Dit vergroot de kans dat deze studenten na afronding van de studie bereid zijn om zich in te zetten voor uw instelling. Als het niet lukt om tijdens de studie potentiële succesvolle alumni te identificeren, dan is het in ieder geval zeer belangrijk om direct na afstuderen alumni te benaderen met wat jullie elkaar kunnen bieden. Hoe langer u hiermee wacht, hoe kleiner de kans wordt dat de alumnus zich daadwerkelijk betrokken gaat voelen bij uwinstelling. Onthoud ook: wanneer een alumnus zich realiseert dat de onderwijsinstelling een langlopende relatie probeert op te bouwen in plaats van een ‘zakelijke transactie’, zal dit gelijk de juiste toon zetten voor de verdere relatie.

Vraag aan alumni wat ze belangrijk vinden
Om alumni écht betrokken te houden bij uw instelling is het noodzakelijk om regelmatig aan alumni te vragen hoe zij tegen bepaalde zaken aankijken. Laat alumni als het ware meebeslissen over de strategie. Voorkom dat u als alumni-afdeling alleen maar aan het zenden bent, maar vraag ook regelmatig de mening van uw alumni. Dit kan om kleine dingen gaan, zoals van welke voordelen een alumnus mag profiteren. Vaak wordt er automatisch een levenslange toegang tot de bibliotheek of korting op sportfaciliteiten aangeboden voor alumni, maar is dit echt wat zij willen? Wellicht vinden zij het belangrijker om met korting cursussen/trainingen te volgen (wat overigens al veel gebeurt) of juist iets heel anders, zoals korting op hotels en vliegreizen (wat vooral in de UK/US voorkomt). Een idee is om verschillende pakketten samen te stellen, gebaseerd op de behoeftes van verschillende alumni. Overigens zijn er meer situaties waarin het van belang is om alumni te bevragen. Zo kunt u alumni laten meedenken over de onderwerpen en organisatie van evenementen en over het opzetten van universitaire projecten waar vervolgens via donaties geld voor kan worden opgehaald. Verder is het belangrijk om erachter te komen wat de interesses zijn van uw alumni, zodat daar in de alumnistrategie adequaat op kan worden ingespeeld. Blijf dus communiceren met uw alumni en kom erachter wat uw alumni drijft.

Laat alumni vrijwilligerswerk doen
Veel alumni zijn bereid om wat terug te doen voor hun insteling. Dit hoeft niet meteen iets heel groots te zijn. De mogelijkheden hierin zijn eindeloos. U kunt denken aan het verzorgen van gastcolleges met alumni, het begeleiden van stagiairs in hun bedrijf, het inzetten van alumni om leads binnen te halen en het laten helpen van alumni bij maatschappelijke universitaire projecten. Probeer zoveel mogelijk alumni weer terug te krijgen op de campus. Dit geeft ze een gevoel van trots en zal de betrokkenheid vergroten. U zult merken dat alumni graag vrijwillig deelnemen aan dit soort activiteiten om hun betrokkenheid te laten zien. Het mes snijdt daarin aan twee kanten. De universiteit krijgt zo weer de gelegenheid om de alumnus te spreken, waardoor de instelling ‘top of mind’ blijft.

Deze tips kunnen u helpen bij het succesvol binden van uw alumni. Uiteraard zijn er nog talloze andere voorbeelden te bedenken. Elke onderwijsinstelling zal hierin zijn eigen weg moeten vinden. Nieuwsgierig geworden? Het volgende artikel zal gaan over de commerciële kant van uw alumnistrategie. Hoe zet u al uw inspanningen om in een mooie ROI? Hou dus de site van House of Engagement in de gaten voor een volgende update!

Jesse1.png

Auteur: Jesse Schreuders - CRM Consultant & Onderwijsexpert

Deel deze informatie:

  • linkedin
  • facebook
  • twitter

Reacties

Er zijn nog geen reactie's

Plaats een reactie