Marketing Automation: voorwaarden, voordelen, handvatten

Marketing automation is meer dan het simpel implementeren van een softwareoplossing waarmee je leven als marketeer één grote aaneenschakeling van geluksmomenten wordt.

Auteur: Marijn van Haperen, Consultant CRM, Communicatie & Eventmanagement

 
Mijn vorige blog ging in op wat Marketing Automation nu eigenlijk is en welke voordelen hiermee kunnen worden gerealiseerd. In deel twee een aantal voorwaarden voor het goed inzetten van een Marketing Automation tool, een aantal specifieke voordelen van mijn favoriete Marketing Automation tool, ClickDimensions en wat handvatten waar / hoe te beginnen.

Voorwaarden voor goede inzet van Marketing Automation

  • Goed opzetten - Meestal is enige technische kennis/affiniteit nodig: bijvoorbeeld voor het ontwikkelen van templates, het integreren van componenten op websites en het opzetten van goede rapportages en dashboards. Het is daarom belangrijk te beschikken over tools die gebruiksvriendelijk zijn in het ontwerpen van e-mail en nieuwsbrieftemplates en waarbij de meest voorkomende rapportages standaard worden meegeleverd.
  • Inzicht in de klant - Als marketeer wordt je steeds meer geacht inzicht te hebben in de klant, zijn behoeftes te kunnen lezen en voorspellen en op basis hiervan met hem/haar te communiceren op een manier waar de ontvanger blij, geboeid en betrokken van wordt. Om dit inzicht te krijgen, kun je aan de slag met Microsoft Power BI, waarmee je beschikbare data van je relaties kunt analyseren om te weten welke behoeftes er binnen doelgroepen bestaan.
  • Goede content creëren – succesvolle inzet van Marketing Automation staat of valt tenslotte met het creëren van goede, relevante content die aansluit op de verwachtingen en behoeftes van de ontvanger.
     

Specifieke voordelen van ClickDimensions
Er zijn een aantal specifieke voordelen die de oplossing van ClickDimensions brengt:

  • Beste integratie met Dynamics CRM - ClickDimensions biedt als enige Marketing Automation tool een volledige integratie met Dynamics CRM: het maakt gebruik van dezelfde database. Dit is de basis voor goed listmanagement (managen van marktlijsten). E-mails versturen en rapportages maken gebeurt dus zonder dat er hiervoor eerst data uit het CRM systeem geëxporteerd moet worden - en later weer geïmporteerd.
  • Actie is reactie principe. Wanneer bijvoorbeeld in CRM een nieuwe casus ontstaat, kan deze worden opgevolgd met een professioneel uitziende bevestigingsmail, eventueel verwijzend naar een webformulier. Bovendien kan de ontvanger zo door een Nurture Marketing Proces worden geleid.
  • Verrijking van de database: Dankzij deze integratie kan in de communicatie met relaties volledig gebruik worden gemaakt van de aanwezige kennis in de CRM database. NAW-gegevens, interesses, talen of voorkeuren kunnen middels e-mails en webformulieren niet alleen aan de ontvanger worden getoond, ook heeft de ontvanger de mogelijkheid deze gegevens te controleren en aan te passen.
  • Uitgebreide functionaliteit – ClickDimensions biedt uitgebreide functionaliteit waarmee je complete campagnes kunt ondersteunen: E-mails, Nurture Marketing, Webformulieren, Eventmanagement, Survey’s, Web Intelligence, Lead tracking, SMS integratie, Rapportering en meer.
  • Analyse: Elke interactie met de ontvanger van mail of bezoekers van webpagina’s wordt geregistreerd in de CRM-organisatie en gekoppeld aan de specifieke relatie in CRM. Dit zorgt ervoor dat het succes van campagnes volledig inzichtelijk wordt gemaakt, net als welke (potentiële) klanten zich hebben bevonden op welke van je webpagina’s.
  • Gebruiksvriendelijk – ClickDimensions is een zeer laagdrempelige oplossing. HTML kennis is niet noodzakelijk om campagnes op te kunnen zetten of aantrekkelijke e-mails of webformulieren te kunnen creëren.
  • Responsive – de e-mails en formulieren die met ClickDimensions worden gemaakt, zijn responsive. Dit houdt in dat ze zich aanpassen aan het device waarop de ontvanger ze bekijkt (telefoon, tablet, computer) waardoor ze altijd goed worden weergegeven.
  • Goed gedocumenteerd – last but not least: er is online enorm veel naslagwerk beschikbaar over ClickDimensions. Van video's tot gebruikershandleidingen en van checklists tot installatieinstructies. Daarnaast beschikt ClickDimensions tevens over een eigen supportportal waar medewerkers 24/7 bereikbaar zijn.

 
Hoe ga ik beginnen?
Nog geen Marketing Automation oplossing? Denk dan aan de volgende punten:

  • Team bij elkaar brengen van betrokken personen
  • Doelen definiëren: Wat wil de organisatie in een ideale wereld bereiken met haar marketing en communicatie.
  • Behoeftes en proces goed in kaart te brengen. Tegen welke problemen loop je aan? Welke (terugkerende) activiteiten kosten veel tijd en zouden efficiënter kunnen? Welke processen verlopen nu handmatig en welke delen zouden geautomatiseerd kunnen worden?
  • Inrichten van het proces, zorgen voor technische ondersteuning, training etc.

Aan de slag: monitoren, evalueren en optimaliseren.


De introductie van Marketing Automation is intensief, maar het zal bij het goed inrichten van het proces en systeem veel gaan opleveren. Ook nadat het systeem up & running is, blijft het een proces van analyseren en bijsturen om optimale inzet en resultaat te kunnen garanderen. Maar met alle nieuwe inzichten en mogelijkheden maakt dit het marketingvak naar mijn idee alleen maar boeiender!

Marijn.JPG

Auteur: Marijn van Haperen - Consultant CRM, Communicatie & Eventmanagement

Deel deze informatie:

  • linkedin
  • facebook
  • twitter

Reacties

Er zijn nog geen reactie's

Plaats een reactie