Marketing Automation: wat, waarom en voor wie

Geen zicht op de efficiëntie van marketingacties, slechte leadconversie en geen know how over wie je doelgroep is. Tijd voor een andere aanpak voor marketingcampagnes! Het opzetten van een succesvolle strategie wordt een stuk makkelijker wanneer we (ook) vanuit marketing en communicatie een beetje afstappen van de gewoonte dat we communiceren wanneer het bij ons in de (campagne)planning past en met manuele handelingen.

Auteur: Marijn van Haperen, Consultant CRM, Communicatie & Eventmanagement

 

Wat is Marketing Automation

Omdat iedereen tegenwoordig gebombardeerd wordt met informatie via een groot aantal kanalen en een veelheid van afzenders, moet je steeds meer je best doen om je te onderscheiden in de massa wil je je doelgroepen nog bereiken. Een van de manieren om dit te doen is om je boodschappen persoonlijk en relevant te maken. Zowel qua inhoud, timing als kanaal. Bij marketingcampagnes is er echter sprake van massacommunicatie, in elk geval meer dan 1 op 1. Hoe ga je ervoor zorgen dat ieder individu in die ‘massa’ toch op een persoonlijke en relevante manier benaderd wordt? Door het inzetten van marketing automation.

Marketing automation is het automatiseren van bepaalde repetitieve marketingprocessen met behulp van software. Taken die een marketeer elke keer opnieuw moet doen, kunnen hiermee worden geautomatiseerd en beter op elkaar afgestemd. Hierdoor ontvangt de juiste persoon de juiste content op het juiste moment in het verkennings-, aankoop- of opvolgproces. Een marketingcampagne kan bestaan uit meerdere e-mailcontacten, op de website geïntegreerde formulieren, landingpagina’s, online enquêtes en inzicht door middel van (e-mail en website) analytics. Gedrag van de doelgroep wordt omgezet in kennis en relaties worden op het juiste moment bij de voor hen juiste inhoud gebracht.
 
Voordelen van Marketing Automation op een rijtje

Marketing Automation pays off. Volgens Jupiter Research bijvoorbeeld leiden relevante e-mails die via marketing automation worden verstuurd tot een 18 keer hogere bijdrage aan omzetdoelstellingen dan zogenaamde e-mail blasts. In verschillende projecten heb ik zelf gemerkt dat marketeers tot 5 dagen per maand kunnen uitsparen door bepaalde repetitieve e-mailcampagnes te automatiseren. Wat levert marketing automation op:

  • Het verhoogt marketingproductiviteit – marketing automation verhoogt de efficiency, het spaart veel tijd bij het managen, meten en optimaliseren van campagnes en activiteiten.
  • Verhogen van communicatiesnelheid en verminderen van fouten - Door handelingen te automatiseren kun je bijvoorbeeld een groot aantal gelijktijdige aanvragen van brochures en de opvolging hiervan snel, correct en toch gepersonaliseerd afhandelen. Het bijhouden van aparte bestanden voor import in externe marketingapplicaties is overbodig.
  • Cross-channel communicatie – het maakt het mogelijk communicatiestrategie te voeren middels verschillende kanalen en deze beter op elkaar af te stemmen.
  • Betere conversie en hogere kwaliteit van leads - het draagt bij aan betere conversie en een hogere kwaliteit van leads, omdat de boodschap bij de juiste personen aankomt en zo relevant mogelijk is qua inhoud, timing en gebruikt communicatiekanaal.
  • Bijdrage aan kwalitatieve relatie met (potentiële) klanten: de koppeling tussen CRM en een marketing automation tool zorgt ervoor dat je beter gebruik kunt maken van de beschikbare informatie over relaties, waardoor je communicatie beter op de ontvanger af kunt stemmen – en dat draagt weer bij aan een goede klantervaring.
  • Informatie en data verrijking: Met behulp van mutual communication helpt marketing automation inzichten in relaties te verzamelen en te verrijken en datakwaliteit te waarborgen. Analyses en rapportages geven inzicht in gedrag en behoeften van relaties.
  • Mobilisatie van de relatie: Op basis van de inzichten van gedrag kunnen de juiste acties worden bepaald en kan men relaties naar de inhoud sturen die voor hen relevant is.
     

Waarvoor is Marketing Automation relevant

  • Nurture marketing – als er sprake is van een langer aankoop-/beslistraject dan biedt marketing automation waardevolle ondersteuning.. Hierbij wordt gedurende langere tijd een contact gevolgd en ‘warm gehouden’ op basis van gedrag dat door een relatie getoond wordt.
  • Als er sprake is van veel repetitieve handelingen (nieuwsbrieven, opvolgings e-mails) die goed geautomatiseerd kunnen worden, is een stuk automatisering de moeite waard.
  • Kwalitatief productie draaien - bij grote aantallen contactmomenten die elk om (persoonlijke) opvolging vragen, word je ook heel blij van het inzetten van marketing automation.
  • Strategiebepaling: enkel op basis van inzicht van zowel de behoeftes als het gedrag van relaties kunnen succesvolle communicatie en verkoopstrategie worden bepaald.

Zelf ben ik ook op dit moment bezig om bij een van onze klanten een marketing automation tool te implementeren: ClickDimensions. In mijn volgende blog ga ik in op de voordelen van deze tool, aan welke voorwaarden een organisatie moet voldoen om marketing automation tot een succes te maken en een paar tips over waar je begint met een marketing automation proces.

Marijn.JPG

Auteur: Marijn van Haperen - Consultant CRM, Communicatie & Eventmanagement

Deel deze informatie:

  • linkedin
  • facebook
  • twitter

Reacties

Er zijn nog geen reactie's

Plaats een reactie