Business Intelligence voor Studentenwerving

Doelgerichte werving van studenten staat of valt met kennis. Kennis die vaak al aanwezig is in grote hoeveelheden data, maar onvoldoende wordt benut. Het analyseren van deze data levert inzichten op die helpen bij het beter afstemmen van wervingsactiviteiten op de potentiële student.

Doelgerichte werving van studenten staat of valt met kennis. Allereerst kennis van de potentiële studenten. Wie zijn zij? Hoe kan ik ze bereiken? En als dat gelukt is: wie heb ik voor me? Waar bevinden deze personen zich in het studiekeuzeproces? Wat zijn hun vragen en afwegingen? Daarnaast is er ook kennis nodig van de eigen kwaliteiten, waarin onderscheidt mijn instelling of studie zich van de concurrentie? Hoe zijn mijn huidige studenten bij mij terecht gekomen? Wat is het effect van mijn marketingactiviteiten? Wat moet ik doen om dat effect te vergroten?

Wat veel scholen zich niet realiseren, is dat in CRM systemen, studentenvolgsystemen en andere databronnen vaak al enorm veel gegevens beschikbaar zijn die kunnen helpen bij het vinden van antwoorden op al deze vragen. Er is een schat aan informatie, maar deze wordt nog lang niet altijd ten volle benut. Gegevens worden wel verzameld, maar niet (voldoende) geanalyseerd. Ook leiden de bevindingen nog te weinig tot concrete acties of veranderingen in het wervingsproces.


Business Intelligence (BI) Strategie voor Studentenwerving
In het afgelopen jaar hielp House of Engagement al meerdere onderwijsklanten met het opstellen en uitwerken van een effectieve(re) BI strategie voor studentenwerving. Een belangrijke tool hierbij is Power BI, een data-analyse en visualisatieprogramma van Microsoft. Power BI stelt u in staat interactieve rapporten en dashboards te maken die zijn gebaseerd op allerlei verschillende databronnen. Het is goed geïntegreerd in Microsoft Office 365, zodat rapporten en dashboards binnen de organisatie ook eenvoudig gedeeld kunnen worden.   

Vanuit onze Power BI ervaring bij onderwijsklanten hebben wij Power BI voor Werving ontwikkeld: een pakket van standaardrapporten die antwoord geven op concrete marketingvragen die helpen om het studentenwervingsproces meer data-driven te maken. Een greep uit de vragen waar de rapporten inzicht in geven zijn:

  • Hoe staat het met de belangstelling voor een bepaalde opleiding ten opzichte van vorig jaar?
  • Wat is het rendement van de verschillende marketingactiviteiten?
  • Hoeveel potentials kan ik op mijn volgende open dag verwachten?

Al de gemaakte rapporten zijn direct verbonden met CRM en tonen dus ook altijd actuele gegevens.


Aanvullende informatie

Een demo van een gedeelte van Power BI voor Werving vindt u hier:

Wij helpen ook u graag met het verder uitdenken en uitwerken van een BI strategie. Daarnaast kunnen wij ook helpen om organisatie-specifieke rapporten te maken of de standaardrapporten voor u aan te passen. Tenslotte verzorgen wij tweedaagse trainingen, waarna u zelf rapporten in Power BI kunt bouwen en aanpassen.

Voor vragen over Power BI voor Werving kunt u contact opnemen met C.harwig@house-of-engagement.nl.

Blijf op de hoogte


Schrijf u in voor de nieuwsbrief