Relatiebeheer

Het goed vastleggen, delen en raadplegen van complexe en uitgebreide relatiestructuren is de basis voor strategisch relatiebeheer en adequate client planning

topics

uitdagingen

Financiële dienstverleners willen uitgebreide relatiestructuren kunnen bijhouden, waarbij aan de ene kant hiërarchische relaties tussen bedrijven worden vastgelegd en aan de andere kant zogenaamde netwerkrelaties. Dergelijke netwerkrelaties doorkruisen het hiërarchische model waarbij onderscheid kan worden gemaakt tussen zakelijke relaties als adviseurs, consultants, banken en leveranciers en privé (sociale) relaties.

Naast het zakelijk relatienetwerk is ook de privé huishoudstructuur van belang. Hoe is de gezinssamenstelling, wie hebben er allemaal een rekening, met wie dient gecommuniceerd te worden en via welk kanaal? Denk aan een simpel voorbeeld van een brief of mailing: het is slordig (en kostbaar) om die aan alle gezinsleden afzonderlijk te sturen. Het is veel persoonlijker om het huishouden – liefst op naam – te adresseren.

oplossingen

In onze Dynamics CRM/365 oplossing voor Finance kan een klant als een logische entiteit worden beschreven. Hieraan kunnen relaties worden gekoppeld zoals gezinsleden, hun rekeningen, eventuele gezamenlijke rekeningen en daarnaast de zakelijke entiteiten als bedrijven, zakelijke relaties en dergelijke.

Voor inzicht in de relaties tussen entiteiten is het ook van belang te weten welke rol een persoon of een bedrijf heeft. Bijvoorbeeld begunstigde, bewindvoerder etc. Deze relaties kunnen grafisch worden weergegeven en het is zelfs mogelijk om direct vanuit deze grafische weergave relaties toe te voegen en/of aan te passen. Niet-hiërarchische relaties kunnen worden gedefinieerd, zoals: ‘is sponsor’, ‘is adviseur van’, ‘is beneficiair voor’. Op deze manier ontstaat een goed en volledig (visueel) inzicht in het relatienetwerk, de rollen en gerelateerde entiteiten.

Door gebruik te maken van portal technologie kan men de klant inzicht geven in de informatie die men over hem/haar heeft vastgelegd. Daarnaast kan deze persoon zijn/haar informatie via een portal zelf bijwerken. Portalen kunnen ook worden ingezet om interactie tussen uw organisatie en de klant te faciliteren: denk hierbij aan advisering over bepaalde producten of als ondersteuning van het customer on-boarding proces.

resultaten

Onze Dynamics CRM/365 oplossing voor Finance stelt u in staat om alle aspecten en informatie van complexe relaties in één centrale database vast te leggen. Zakelijke netwerken, familiestructuren, live events – alle dragen ze bij aan een completer klantbeeld en daarmee aan het realiseren van een positieve klantervaring.

Het complete klantbeeld geeft beter inzicht in cross- en upsell mogelijkheden en hoe en wanneer u het beste met uw klant kunt communiceren. Hiermee kunt u een voor de klant relevante interactie aangaan om uiteindelijk de klantwaarde te kunnen verhogen.

Door technologische mogelijkheden rond self-service te benutten, vergroot u niet alleen de zelfredzaamheid van klanten (en daarmee tevens klanttevredenheid), maar verbetert u bovendien de kwaliteit van persoonlijke data die u heeft vastgelegd.

Nick.JPG

Wilt u meer weten?

Wilt u meer weten over dit onderwerp, in contact komen met klanten of een andere vraag stellen? Neem dan contact op met Nick de Heer, hij staat u graag te woord!


Nick de Heer | Practice Lead Finance
ndh@house-of-engagement.nl | 035 - 646 04 80

overige processen

    E-mail marketing

    Ook voor het succesvol automatiseren van digitale communicatie zijn wensen en voorkeuren van de klant het uitgangspunt

    Risico management

    Risicomanagement is samen met transparantie een van de pijlers van goed en professioneel vermogensbeheer

    Sales management

    Het realiseren van hoge klantwaarde wordt mede bepaald door sales management en de samenwerking tussen sales & marketing