11 digitale werkplektrends voor 2019

De digitale werkplek is sterk in opkomst en wordt gezien als een belangrijke spil voor productiviteit en versnelling van de business.

De digitale werkplek is sterk in opkomst en wordt gezien als een belangrijke spil voor productiviteit en versnelling van de business. Soms is het lastig om de nieuwste, technologische en businessontwikkelingen bij te benen. Wouter van de Westelaken, Partner Sales Manager bij ons zusje True Workspace, praat je bij over de 11 digitale werkplek trends van 2019.

1. Digitale werkplek en sociaal intranet worden één

De digitale werkplek wordt in 2019 het startpunt om de dag mee te beginnen. Op deze plek vindt de medewerker niet alleen snelkoppelingen naar favoriete (web)applicaties, maar ook uitgebreide mogelijkheden om te communiceren met collega’s via ‘interne’ social media tools. We zien de digitale werkplek bijvoorbeeld steeds meer versmelten met sociale intranetten. Het belangrijkste nieuws, nuttige interne informatie en de systemen die nodig zijn om aan het werk te gaan worden allemaal op één centrale plek geserveerd. Met de Office 365 suite beschikken organisaties al over veel van deze functionaliteit. De digitale werkplek anno 2019 maakt een schil over deze apps, brengt de rest van het applicatielandschap samen en vereenvoudigt de digitale interne communicatie.

2. De verdere opmars van Microsoft (Azure)

Je kunt eigenlijk al niet meer om Microsoft heen. In termen van winst is Amazon Web Services nog altijd de meest dominante speler binnen de public cloud markt. In het tweede kwartaal van 2018 groeide hun winst met 49%, wat het bedrijf ruim 6,1 miljard dollar opleverde. AWS wordt echter strak achter de hielen gezeten door Azure, het cloudplatform van Microsoft. Naar schatting valt 29,4% van het public cloud marktaandeel toe te wijzen aan Azure. Vooral voor zakelijke IT en IT op de werkvloer lijkt Azure steeds meer grond te winnen. Office365 wordt steeds breder ingezet binnen kleine en grote organisaties. Met de vele nieuwe product- en service lanceringen die voor de boeg liggen, verwachten we dat niets de verdere opmars van Microsoft en Azure nog zal tegenhouden.

3. Pay-as-you-go wordt de norm voor ERP en CRM

Legacy in leven houden? Dat gaat steeds meer geld kosten. Organisaties die het nog niet hebben gedaan, kiezen in 2019 steeds minder vaak voor grootschalige investeringen in hardware. Pay-as-you-go – het betalen naar gebruik – blijft ook in 2019 winnen aan populariteit. Veel applicaties binnen het bestaande applicatielandschap worden al als Software-as-a-Service afgenomen, maar grotere applicaties zoals ERP- of CRM-systemen worden binnen veel organisaties nog altijd on-premise gehost. Hoewel deze trend al enige tijd gaande is, verwachten we dat veel organisaties in 2019 de definitieve keuze zullen maken om applicaties met zwaardere workloads en afhankelijkheden naar de (public) cloud te brengen. Het flexibele, wendbare karakter van ‘Workspace-as-a-Service’ zal hierin een belangrijke rol spelen. Bij WaaS wordt de volledige digitale werkplek en het bijhorende applicatielandschap gehost in de cloud. Voor een vast bedrag per maand betaalt de organisatie alleen voor wat er wordt gebruikt.

4. Van centraal beheer naar decentralisatie

Binnen veel organisaties hebben professionals grote invloed over bedrijfsprocessen die door IT ondersteund worden. Het komt echter steeds vaker voor dat applicaties buiten het zicht van de IT-afdeling worden ingekocht of gebruikt. Zogenoemde ‘Shadow IT’ maken het beheer van IT lastig, want wat je niet ziet kun je ook niet beheren. Anderzijds treden er steeds meer SaaS-applicaties toe en dijen de applicatielandschappen van organisaties uit tot oncontroleerbare IT-monsters. Grip houden over het IT-landschap blijft in 2019 dan ook nog altijd een relevant thema.

Tegelijkertijd betreedt een nieuwe generatie medewerkers de werkvloer. Hun zakelijke werkplek moet werken zoals thuis: snel, toegankelijk en eenvoudig in gebruik. Uit diverse onderzoeken naar productiviteit van de medewerker blijkt keer op keer dat autonomie leidt naar tevreden eindgebruikers. Zij ervaren de IT-afdeling vaker als ‘department of no’. IT die niet werkt zoals ze gewend zijn wordt als onprettig ervaren. 2019 wordt wat ons betreft ook het jaar waar de kloof tussen ‘zakelijke IT’ en ‘consumenten IT’ verder gedicht wordt. Gebruiksvriendelijkheid en adoptie worden nog belangrijker. Aan IT-beheerders de taak om medewerkers meer te faciliteren met oplossingen en kennis die apps & data op slimme manieren samenbrengt.

5. Meer aandacht voor de (onboarding) van eindgebruikers

Het betrekken van de eindgebruiker blijft ook in 2019 van essentieel belang bij succesvolle IT-implementaties. Alleen het ‘aanzetten’ van IT is niet langer voldoende. Een veel geziene valkuil bij IT-projecten is dat ze worden aangevlogen vanuit de technologie.?Deze projecten worden nadrukkelijk gebracht als IT-projecten waarbij voorop staat dat de IT anders of beter of goedkoper moet worden georganiseerd, in plaats van dat het project bedoeld is om mensen in staat te stellen hun werk beter te doen.

Te weinig aandacht voor de eindgebruiker zorgt meestal voor een gebrekkige adoptie. Een essentieel onderdeel is het betrekken van de eindgebruiker en het winnen van vertrouwen. Het lastige hieraan is dat IT-projecten – ook digitale werkplekken – vaak veranderingen teweegbrengen. Meer aandacht voor gebruikersadoptie is dus essentieel voor een succesvolle digitale werkplek in 2019.

6. Identity & Access Management belangrijke sleutel voor toegang

Het leveren van de juiste applicaties en gegevens aan de juiste personen binnen organisaties is de grootste uitdaging voor IT-afdelingen vandaag. User lifecycle management en identiteit worden steeds belangrijker en die complexiteit neemt in 2019 alleen maar toe. De vraag naar veilige toegang tot technologie zal toenemen met de snelle groei van applicaties en data die staat opgeslagen in de public cloud. Er is behoefte aan public cloud met de zekerheid en veiligheid van private cloud. Applicaties en data zijn immers over meerdere clouds verspreid en worden via verschillende kanalen ontsloten, gekopieerd en weer opgeslagen. Het onthouden van meerdere wachtwoorden en het continu opnieuw inloggen in applicaties wordt al snel als frustrerend gezien en is een motivator om makkelijke (lees onveilige) omwegen te zoeken. Dat betekent dat het belangrijker wordt om toegang centraal te regelen. Bijvoorbeeld middels Identity & Access Management tools.

7. (Nog) meer aandacht voor veiligheid

Het opslaan en beveiligen van bedrijfsinformatie blijft in 2019 een van de belangrijkste aandachtspunten. Voor cybercriminelen en kwaadwillenden is het buit maken van wachtwoorden en usernames nog steeds een belangrijke bron van inkomsten. Nog altijd vinden ransomware-aanvallen plaats, zie bijvoorbeeld de ransomware SamSam van onlangs. In 2019 verwachten we meer aandacht voor security. Passwordmanagers, multi-factor authentication, meer aandacht voor de menselijke factor; we zullen het meer te zien krijgen en horen. Organisaties doen er goed aan om security hoog op de agenda te plaatsen.

8. Het beheer van IT wordt steeds complexer

Werken in de cloud levert bedrijven veel voordelen op. Echter is het beheren van de cloud, en ook de kosten hiervan een specialisatie op zich waar veel organisatie zich op verkijken. Innovaties en veranderingen in techniek volgen elkaar in sneltreinvaart op. Zorg dat je hiervoor een gedegen partner in de arm neemt met veel kennis en ervaring op gebied van werkplek optimalisatie en cloudtechnologie. Pas dan pluk je echt de vruchten van het gebruik van de cloud.

9. Meer is minder: applicatieconsolidatie

Veel organisaties gebruiken meer applicaties dan noodzakelijk om bedrijfsprocessen te ondersteunen. De voornaamste reden hiervoor is dat er te weinig inzicht is in de functionaliteit van applicaties en hoe zij de processen ondersteunen. Door fusies van organisaties of verloop van personeel kan het zijn dat er meerdere applicaties aanwezig zijn met gelijke functionaliteit. Beter inzicht en strengere wet en regelgeving zoals de GDPR/AVG moeten beter in kaart brengen welke software er wordt gebruikt. Dit bespaart niet alleen geld, maar zorgt ook voor een strakker ingericht applicatielandschap. We verwachten dat applicatielandschappen in 2019 verder uit zullen dunnen en dat organisaties strikter gaan kijken naar de benodigde functionaliteit.

10. Meer flexibiliteit voor medewerkers

Bedrijven vragen steeds meer flexibiliteit van medewerkers. In ruil hiervoor vragen medewerkers dit ook. Zij willen meer plaats en tijd onafhankelijk aan de slag kunnen. Remote werken wint in sommige industrieën aan populariteit. Dat vraagt om een mobiele strategie binnen de organisatie. Het werken binnen een mobiele organisatie brengt kansen met zich mee, maar er zijn ook een aantal belangrijke uitdagingen: denk aan beheer van mobiele apparaten, toegang tot applicaties en data of het implementeren van de juiste Identity & Access Management tools.

11. Communicatie & creatie

Delen van informatie en samenwerking is voor de meeste organisaties de belangrijkste manier van zaken doen. Het mogelijk maken van gelijktijdige samenwerking in documenten, videomeetings en chats zorgt ervoor dat communicatie tussen collega’s en externen sneller, productiever en beter verloopt. Door digitaal samen te werken wordt het aantal e-mails vermindert en is overleg op locatie minder nodig wat ervoor zorgt dat personen hun tijd effectiever kunnen inrichten. In 2019 zullen nieuwe communicatietools ontstaan die het nog eenvoudiger maken om (wereld)wijd samen te werken. Denk aan de Microsoft Whiteboard app, waarmee eindgebruikers met verschillende devices kunnen samenwerken in een online, collaboratieve whiteboardomgeving. De verwachting is dat we in 2019 meer ontwikkelingen zullen zien op het gebied van communicatie, creatie, samenwerking tussen meerdere soorten devices.

Dit artikel verscheen eerder op de website van True.

 

Wouter_van_de_Westelaken2.jpg

Auteur: Wouter van de Westelaken

Deel deze informatie:

  • linkedin
  • facebook
  • twitter

Reacties

Er zijn nog geen reactie's

Plaats een reactie