De drie GDPR-prioriteiten voor marketingmanagers

Ben jij al tijden druk bezig om de marketingactiviteiten van jouw kantoor GDPR-proof te maken? Veel marketingmanagers zijn op de goede weg, maar hebben de deadline voor hun AVG-acties niet gehaald.

Herken je dit? Richt je dan nu voor je marketing op een aantal prioriteiten. Als je onderstaande drie acties nu goed uitvoert, heb je een goede basis voor de rest van je AVG-implementatie.

 

1. Vraag je bestaande relatiebestand om toestemming.

Je mag alleen persoonsgegevens van mensen gebruiken en bewaren als je hiervoor een juiste grondslag hebt. Voor het gebruiken en bewaren van gegevens van mensen die niet jouw klant zijn, zul je dan ook (opnieuw) toestemming moeten vragen. Dit is een lastige stap voor marketeers. Je weet namelijk. dat het aantal mensen in jouw jarenlange opgebouwde database drastisch zal afnemen.

Doe het toch en doe het goed. Geef duidelijk aan wat je jouw relaties te bieden hebt. Vertel ook wat mensen van je kunnen verwachten: ga je ze wekelijks een mail sturen of een aantal keer per jaar? Vertel ook voor welke doelen de gegevens uiteindelijk gebruikt gaan worden.

Je relaties krijgen op dit moment veel van dit soort mails, dus zorg dat je opvalt. Mensen zijn sneller geneigd om ja te zeggen als ze een mail sympathiek, leuk of opvallend vinden.

Laat je bij je toestemmingsmail adviseren door een privacy officer of jurist. Zo voorkom je dat je onnodige mails verstuurt aan mensen van wie je een andere grondslag hebt om hun gegevens te bewaren.

 

2. Plaats een helder privacy statement op je website

In een privacy statement vertel je waarom je gegevens van mensen verzamelt, wat je met die gegevens doet, met wie je deze gegevens deelt en hoe lang je ze bewaart.

Het maken van een privacy statement dwingt jou en je organisatie om na te denken welke informatie wordt vastgelegd van klanten en potentiële klanten. Uitgangspunt is dat je kunt verantwoorden waarom je bepaalde persoonsgegevens opslaat (noodzakelijkheid) en dat je dit ook uit kunt leggen aan (potentiële) klanten.

 

3. Gebruik alleen nog goede inschrijfformulieren, zodat je ‘schoon’ blijft

Als je jouw bestaande relatiebestand om toestemming hebt gevraagd, heb je vanaf dat moment een database die voldoet aan de AVG. Zorg dat dit zo blijft! Er mogen alleen nieuwe mensen worden toegevoegd wanneer er de juiste grondslag is voor het gebruik van hun gegevens. Voeg je ook mensen aan je relatiebestand toe m.b.v. inschrijfformulieren op de website? Zorg dan dat deze goed op orde zijn. Zo blijft je relatiebestand van waarde en weet je zeker dat je de hele exercitie (toestemming vragen) niet opnieuw hoeft te doen.

Als je deze drie punten op orde hebt, kun je de volgende stappen gaan nemen om de privacy van jouw relaties te waarborgen. Saai? Wij denken dat de nieuwe privacywet juist kansen biedt om een betere relatie met je klant op te bouwen. Hierover lees je meer in een volgend blog.

Wil je dat we met je meedenken over de beste privacy-oplossingen vanuit klantperspectief? Neem dan contact met ons op via info@house-of-engagement.nl.

Auteur: Nick de Heer, House of Engagement

Deel deze informatie:

  • linkedin
  • facebook
  • twitter

Reacties

Er zijn nog geen reactie's

Plaats een reactie