Dynamics 365 for Marketing - April release

In 2018 kwam Microsoft met haar langverwachte eigen marketingapplicatie, Dynamics 365 for Marketing. Op dat moment qua functionaliteiten al behoorlijk volwassen, ondanks haar nieuwigheid. Het product maakte niet alleen indruk met haar rijkheid aan features, maar ook door de slimmigheid van de inrichting. Zo wordt de opslag van data en statistieken uit online campagnes opgeslagen in een apart cloud onderdeel, waardoor de storage capaciteit van de Dynamics 365 omgeving vele malen minder belast wordt.

Sinds de beschikbaarheid van Dynamics 365 for Marketing in 2018 zet Microsoft vol in op de doorontwikkeling van het product met een team van maar liefst 170 professionals. Tweemaal per jaar, in oktober en april, komt Microsoft met een grote release voor Dynamics 365 for Marketing. Het laatste weekend van april is de April Release vrijgegeven. Deze maakt het product nog krachtiger door de toepassing van technologieën als Artificial Intelligence en Virtual Reality die nu eenvoudig beschikbaar worden gemaakt voor marketeers. Hieronder de vijf gaafste nieuwe features op een rij.

De nieuwe features verder ontdekken? Meld je dan hier aan voor ons webinar over de April Release voor Dynamics 365 for Marketing op 23 mei om 10:00.

1. Smart Scheduling
Bezorg e-mails op het ideale moment voor iedere individuele ontvanger uit je mailing.

Wellicht de gaafste nieuwe feature is die van Smart Scheduling. E-mail heeft de meeste kans gelezen te worden als deze wordt bezorgd op een moment dat de ontvanger het best past. Men heeft de gewoonte om e-mail te lezen op een vast moment in de dag of in de week. Dat moment verschilt van persoon tot persoon afhankelijk van locatie, beroepsfunctie of tijd van het jaar. Deze patronen herkennen en het meest ideale moment berekenen voor iedereen in je database is haast onmogelijk. 

Met de april release introduceert Microsoft ‘Smart Scheduling’. Door toepassing van Artificial Intelligence worden voor iedere ontvanger patronen geanalyseerd op basis van opens en clicks. Door verzameling van deze statistieken wordt een tijdsvoorkeur profiel opgebouwd voor ieder contact. Bij het opzetten van een customer journey of het verzenden van een nieuwsbrief kan vervolgens worden aangegeven de e-mails af te leveren op het meest ideale moment voor iedere ontvanger.

2. Segment boosts
Krijg suggesties voor nieuwe doelgroepen o.b.v. de best presterende doelgroep uit je marketing campagnes.

Nog een toepassing van Artificial Intelligence die je helpt bij het optimaliseren van je customer journey’s. Bij het uitvoeren van campagnes selecteert een marketeer op basis van eigen kennis, ervaring en inzichten de beste doelgroep voor die campagne en voegt ze samen in een segment. Segment boosts helpen je continu optimalere doelgroepen te creëren.

Nadat je customer journey een tijdje loopt begint de applicatie het gedrag van de contacten in de campagne te analyseren en ontdekt wie van hen het meest succesvol zijn. Vervolgens doet het systeem een suggestie van contacten die niet waren geselecteerd voor de campagne maar op basis van hun profiel waarschijnlijk ook goed zullen presteren in deze customer journey. Dit o.b.v. overeenkomsten met de best presterende groep uit de campagne. Deze contacten kunnen automatisch worden toegevoegd aan de customer journey.

3. Session waitlisting
Heeft een event of sessie het maximaal aantal inschrijvingen bereikt? Laat geïnteresseerden zich aanmelden voor de wachtlijst en nodig ze automatisch uit zodra er weer plaatsen vrij zijn.

Een andere uitbreiding is verbeterde sessie en check-in registratie. Zo kunnen bezoekers zich nu aanmelden voor specifieke sessies op een event en zijn de mogelijkheden voor wachtlijsten nu doorgevoerd tot op sessie niveau. Voor iedere sessie die plaatsvindt op het event kan een maximaal aantal deelnemers worden opgegeven. Via de eventpagina, die dankzij verbeterde CSS integratie mogelijkheden kan worden ingevoegd in een eigen website, kunnen bezoekers zich aanmelden. Elke registratie landt in Dynamics. Wordt het maximaal aantal aanmeldingen bereikt, sluit de sessie voor registratie.

Meldt iemand zich af, de aanmelding kan door de organisator of de bezoeker zelf worden geannuleerd, komen er weer plaatsen beschikbaar. Vervolgens zijn er twee mogelijkheden:

  • Bij iedere annulering wordt de eerstvolgende persoon op de wachtlijst automatisch alsnog aangemeld voor de sessie.
  • Er wordt gewerkt met ‘slots’. Bij iedere x aantal afmeldingen (zelf te bepalen) wordt een notificatie gestuurd naar de personen op de wachtlijst. Per email krijgen zij de uitnodiging zich alsnog te registreren voor de sessie waarvoor zij interesse hebben getoond

4. QR-codes in de Customer Journey
Voeg QR codes toe aan je e-mail templates voor event registratie.

De QR-code an sich is niet nieuw in Dynamics 365 for Marketing. QR-codes konden al worden gecreëerd bij aanmelding voor events. Het versturen van de QR-code via standaardfunctionaliteit was echter nog niet mogelijk. De april release maakt het mogelijk QR-codes via de customer journey te versturen. Voeg de QR-code eenvoudig toe in je bevestigingsemail via drag and drop en hang de email in de customer journey. Bij aanmelding voor een event of sessie ontvangt de bezoeker zijn eigen QR-code.

Microsoft komt nog niet met een eigen QR-code scanner. Jammer, want dit zou het bijvoorbeeld mogelijk kunnen maken de personen die scannen in de scanner aan te laten geven bij welke sessie zij scannen. Zo zou voor bezoekers van de sessie bij het scannen van de code automatisch een check-in op sessie niveau kunnen worden opgeslagen. Hier moeten nu nog zelfstandig work-arounds voor worden gevonden. Er is dus ook nog ruimte voor verbetering. 

5. Personalised Web Pages
Geef je website bezoekers een volledig gepersonaliseerde ervaring door het aanbieden van gepersonaliseerde content op je website o.b.v. informatie uit Dynamics 365.

Ook aan de landingspagina’s is een nieuwe dimensie toegevoegd. Ze kunnen worden gepersonaliseerd. Dit is trouwens niet hetzelfde als het pre-fillen van formulieren. Op basis van kenmerken van de contactpersoon in Dynamics 365 kan er een gepersonaliseerde pagina worden getoond. Dit kan variëren van iets tamelijk simpels als een stukje tekst met ‘Hi {voornaam} welkom op onze website’ tot het tonen van een gepersonaliseerd aanbod van producten inclusief aanbiedingen en afbeeldingen.

Mooi is dat deze pagina’s redelijk zelfstandig te creëren zijn door marketeers. De marketeer kan zelf een ‘Personalised Page’ aanmaken en hier de Dynamics 365 velden aan toevoegen die hij/zij wil gebruiken. Door deze velden te koppelen aan het formulier, creëert Dynamics 365 een stukje script dat ervoor zorgt dat deze velden automatisch gevuld worden. Dit stukje script kan gekopieerd en geplakt worden in de HTML van een pagina.

Wrap-up

De April Release brengt zeker een paar vooruitstrevende features met zich mee. Onderdelen als segment boosts en smart scheduling zijn indrukwekkend en de mogelijkheden voor personalisatie zijn zeer uitgebreid. Wel is er nog ruimte voor verbetering van het product, zoals de verdere uitwerking van de oplossing voor QR-codes, en kan de tool nog verder worden afgemaakt met een redelijke standaard functionaliteit als A/B testing.

Het is duidelijk dat Microsoft momenteel vol inzet op de doorontwikkeling van Dynamics 365 for Marketing met een team van 170 man. Zo weten we dat Microsoft bezig is met een MS Team-integratie voor de ondersteuning van live-events en worden A/B testing en nog flexibelere e-mail templates verwacht. Met de R&D resources van Microsoft kijken we erg uit naar hoe de roadmap van Dynamics 365 for Marketing zich verder ontwikkelt. De volgende grote release staat gepland voor oktober. We houden de ontwikkelingen van Dynamics 365 for Marketing nauwlettend in de gaten. Deze zullen we te zijner tijd ook weer delen via webinars en artikelen. Wil je zeker weten dat je geen enkele nieuwe feature mist? Stuur dan een mail naar marketing@house-of-engagement en we zullen je als eerste op de hoogte brengen van onze events!

Meer ontdekken over de April Release voor Dynamics 365 for Marketing? Meld je dan hier aan voor ons webinar van donderdag 23 mei om 10:00.

House of Engagement - Marijn van Haperen Microsoft Dynamics CRM.png

Auteur: Marijn van Haperen

Deel deze informatie:

  • linkedin
  • facebook
  • twitter

Reacties

Er zijn nog geen reactie's

Plaats een reactie