Een goed privacybeleid stelt je klant centraal

Heb je eigenlijk al genoeg gelezen over de AVG? Begrijpelijk, maar lees toch even verder. Want nu de deadline en het gevoel van ‘moeten’ voorbij is, kunnen we de positieve kant belichten. Een goed privacybeleid biedt geweldige kansen voor een goede relatie met je klant!

De klant centraal stellen

De nieuwe privacywet dwingt jou en jouw organisatie om na te denken over hoe je met je klanten omgaat. Natuurlijk willen we allemaal waarde toevoegen voor onze klanten, maar in de praktijk stuurden we (of onze managers) maar al te vaak op bereik en op kwantiteit.

De AVG zorgt ervoor dat we bij iedere campagne het belang van de klant in ons achterhoofd hebben. Je vraagt je telkens af met welk doel je persoonsgegevens van je klanten gaat gebruiken en of dit doel waarde toevoegt voor de klant. Ook denk je na of je project impact heeft op de privacy van je klanten. Dit reikt verder dan de marketingafdeling. Nu dit onderwerp bij ieder proces en project aan de orde komt, leren alle betrokkenen om meer te denken vanuit de klant. Zo groeit binnen je organisatie het bewustzijn van klantgerichtheid.

Dat ruimt lekker op!

Tegelijkertijd helpt de AVG ons om onze verzamelwoede te beteugelen. We hebben de neiging om zoveel mogelijk gegevens van onze relaties te bewaren: van alle voorletters tot het privéadres, van de geboortedatum tot de namen van de kinderen aan toe. Is het bewaren van die gegevens echt nodig om je klant van dienst te kunnen zijn? Natuurlijk wordt het gewaardeerd als je aan iemands verjaardag denkt. Maar is dat voldoende reden om dit soort persoonsgegevens jarenlang te bewaren?

Voegen persoonsgegevens geen waarde toe voor je klant? Verwijder ze dan.

Engagement

De nieuwe privacywet heeft ten slotte nog een belangrijk voordeel: de kwaliteit van je data verbetert. In je databestand staan alleen nog relevante persoonsgegevens van je klanten én van mensen die toestemming hebben gegeven om hun gegevens te gebruiken. Allemaal mensen die het waardevol vinden om door jou benaderd te worden. Het aantal gegevens is dan misschien wel afgenomen, maar de betrokkenheid is zonder twijfel gegroeid. Het kan niet anders dan dat dit leukere reacties en een betere conversie oplevert bij je volgende campagne!

Als je het zo bekijkt, is de AVG de droom van iedere marketingmanager: je relaties zijn meer betrokken en je organisatie stelt de klant centraal!

Auteur: Nick de Heer, House of Engagement

Deel deze informatie:

  • linkedin
  • facebook
  • twitter

Reacties

Er zijn nog geen reactie's

Plaats een reactie