Een Private Bank, twee stappen vooruit

Bij het implementeren van Microsoft Dynamics 365 brengen we bij een Duitse bank de processen in kaart die ten grondslag liggen aan het dagelijkse werk van een Private Banker. We zorgen ervoor dat de Private Banker niet alleen zijn informatie vindt, maar ook écht ondersteund wordt in zijn processen.

Private Banking… Eeuwenoud, maar het blijft een interessante en ietwat conservatieve wereld. Complexe structuren van families, hun relaties, bezittingen en rekeningen. Complete digitalisering binnen de bank is nog een ‘ver van mijn bed show’.

Des te interessanter is het momenteel om Microsoft Dynamics 365 te implementeren binnen een Private Bank in Duitsland en zowaar te zorgen voor een complete revolutie. De bank begint de voordelen van een slim ingericht systeem in te zien. Dit creëert eindelijk inzicht in haar eigen organisatie en helpt om hieraan richting te geven. Natuurlijk draait dan alles om de datakwaliteit van het systeem, maar bij een procesondersteunend CRM komt de Private Banker vanzelf aan boord: data invoer verandert voor hem in informatieverrijking, efficiëntie en proces ondersteuning.

Digitalisering kent nog niet altijd de hoogste prioriteit binnen Private Banking. Er wordt gebruik gemaakt van verschillende systemen, vaak ook nog verouderd. Het ophalen van klantinformatie ter voorbereiding van een afspraak, of bij een willekeurig telefonisch contactmoment, wordt een tijdrovende klus, het werken aan een 360* klantbeeld haast onmogelijk en het totaaloverzicht voor de bank onbetrouwbaar.

Efficiëntie

Een Private Banker wil ondersteund worden in zijn processen. Informatie niet meer uit verschillende, anders functionerende systemen, maar alle klantinformatie op één plek. Zowel financiële en bancaire informatie als klantpersoonlijke informatie, aangevuld met interesses en de laatste activiteiten zoals e-mail en klachten. Op die manier heeft de Private Banker op éen plek een totaaloverzicht van alles wat er speelt rondom de cliënt en bereidt de hij zich efficiënt voor op zijn klantcontact.

Inspireren

Erg inspirerend is het nu bij deze bank de processen in kaart te brengen die ten grondslag liggen aan het dagelijkse werk van een Private Banker. We creëren nu een wereld waarin de Private Banker niet alleen zijn informatie vindt, maar hij ook echt ondersteund wordt in zijn processen. Dit door middel van een systeem, maar ook met de nieuwe technologieën zoals het werken vanuit tablets, spraakberichten voor invoer, interactie met de klant via online formulieren en volledige geïntegreerde Marketing Automation.

Resultaat: de Banker zoekt CRM op voor ondersteuning en voor structuur in zijn dagelijkse processen. Hij begrijpt: ‘wil ik mijn werk goed, efficiënt en gestructureerd doen, dan is Dynamics mijn vriend’.

Aanpakken

Om die Banker de informatie te bieden die hij nodig heeft en structuur aan te brengen in zijn werk, creëren we nu eerst inzicht in de processen waarin hij en de cliënt betrokken zijn. Dit soort processen variëren van het proces op nieuwe opportunity’s, het account opening proces tot contact- en bezoekmanagementprocessen.

Opvallend wel is te merken dat de bank soms nog geen idee heeft van haar eigen processen. Des te gaver is hen te helpen deze processen in kaart te brengen en hen te inspireren met mogelijkheden.

Door samen met de business van de bank te kijken naar hun processen en deze samen te ontwerpen, hebben we de eindgebruiker al aan boord voor de live-gang van het project. En daar waar de Private Banker Dynamics zal zoeken voor zijn eigen succes en bestwil, genereert de data zich vanzelf. Dit met als logisch gevolg waardevol inzicht voor de Private Bank waarmee het richting kan geven aan haar eigen organisatie. Het is geweldig samen te werken met verschillende lagen in de organisatie en te zien hoe we op deze manier op verschillende niveaus vooruit helpen.

Marijn_van_Haperen.png

Auteur: Marijn van Haperen

Deel deze informatie:

  • linkedin
  • facebook
  • twitter

Reacties

Er zijn nog geen reactie's

Plaats een reactie