Hoe digitalisering je persoonlijke contact waardevoller maakt

Golfen met je klant en ondertussen praten over bankzaken: het klassieke beeld van de manier waarop een private banker omgaat met relatiebeheer. Een beproefd model dat nog steeds gewaardeerd wordt door gevestigde klanten.

Private banking en persoonlijk contact gaan hand in hand. Processen digitaliseren lijkt soms voor een aantal bankiers haaks te staan op het ‘persoonlijke’ aspect van hun dienstverlening. Toch kan digitalisering er juist voor zorgen dat je persoonlijke contact waardevoller wordt.

Contactmomenten waardevol inrichten

Een private banker heeft veel contact met zijn klant. Ze ontmoeten elkaar geregeld op kantoor om zaken te bespreken. Onder het genot van een goede kop koffie vullen bankier en klant samen formulieren in en nemen ze de stappen door om de beleggingsportefeuille te wijzigen of een financiële planning te maken.

Zulke contactmomenten kunnen echter nóg waardevoller ingericht worden. Als je je intakeproces digitaliseert en jouw klant vraagt om voorafgaand aan de afspraak -op een moment dat hem dat uitkomt- een formulier digitaal in te vullen, dan kun je de tijd waarop je elkaar ontmoet anders besteden. Je hebt dan de tijd om verschillende beleggingsstrategieën uitgebreid door te nemen. Of om in te gaan op de voor- en nadelen van bepaalde portefeuilles. Dit maakt de afspraak voor de klant relevanter en de toegevoegde waarde van de bankier duidelijker.

Optimaliseren high value touch points

Digitaliseer dus alle low value touch points in je dienstverlening. Op die manier kun je de high value touch points optimaliseren. De tijd dat je elkaar ziet, besteed je dus aan zaken die niet digitaal te regelen zijn. Twijfel je of jouw klant dat wel wil? Wellicht zal de echte ‘old school’ particulier aan deze werkwijze moeten wennen, maar de meeste particulieren werken op andere terreinen al lang zo. Zij zijn gewend aan Apple, Coolblue, Netflix en andere digitale giganten. Digitaliseren, kennisdeling, snelle service en waarde toevoegen worden zelfs van je verwacht!

Zit de kracht van jouw bank in het persoonlijk contact? Houd de digitalisering dan niet buiten de deur, maar omarm hem om jouw persoonlijk relatie met jouw klant nog waardevoller te maken. Door je processen slimmer te maken, kun je jouw klant tijdens een gesprek beter helpen en hem van waardevolle ideeën voorzien om zijn business nog beter in te richten.

Auteur: Nick de Heer, House of Engagement

Deel deze informatie:

  • linkedin
  • facebook
  • twitter

Reacties

Er zijn nog geen reactie's

Plaats een reactie