Hoe faciliteer ik groei voor mijn praktijkgroepen?

We kennen het allemaal: je hebt een CRM-systeem aangeschaft om je marketing goed te organiseren. Er is commitment van het bestuur. Ook de aandeelhouders zien de toegevoegde waarde in. Toch komt het vullen en gebruiken van het CRM niet echt van de grond.

Wat kun jij als business development manager doen om de praktijkgroepen aan het werk te zetten? Uitleggen dat een goede database essentieel is voor een waardevol event, levert instemmend geknik op, maar nog geen actie. Mensen ‘straffen’ als ze het CRM niet vullen, levert ook het gewenste resultaat niet op.

Straffen werkt niet, maar belonen wel? Welke wortel kun je mensen voorhouden om ze toch te laten gaan lopen? In onze praktijk merken we dat de volgende aanpak werkt.

Accelerator programma praktijkgroep

Kies een praktijkgroep die groei belangrijk vindt of goed kan gebruiken. Spreek af met deze praktijkgroep dat je het CRM voor hen gaat inzetten als accelerator programma. Je belooft dat je hen aanvullende diensten gaat leveren. Dit doe je op één voorwaarde: de praktijkgroep gaat een actieve bijdrage leveren aan het CRM.

De extra diensten die je levert, zijn allemaal gerelateerd aan het CRM. Zo zorg je ervoor dat mensen ook direct de meerwaarde van deze tool gaan zien:

  • Voor de praktijkgroep maak je een exclusieve maandelijkse analyse van de opportunities bij key clients
  • Je zet voor deze praktijkgroep een key client programme op.
  • De praktijkgroep krijgt een aanvullend marketingbudget om een event te organiseren.

Bijdrage meetbaar maken

Om discussie te voorkomen maak je concrete, meetbare afspraken met de praktijkgroep over hun actieve bijdrage. In de praktijk zijn we de volgende afspraken al veel tegengekomen:

  • 90% van de leden waren aanwezig bij de CRM-training;
  • De CRM-training wordt ingeleid door de lead partner;
  • Iedereen van de praktijkgroep heeft minstens 20 contactpersonen aangeleverd voor het CRM;
  • Maandelijks worden er X nieuwe contactpersonen in het CRM gezet;
  • De leden van de praktijkgroep registreren hun contactmomenten.

Meerwaarde CRM

Heb je deze afspraken eenmaal gemaakt, houd dan goed in de gaten of iedereen zich daaraan houdt. Werkt het niet, bied je hulp dan actief aan. Dit kost tijd en energie, maar zorgt er uiteindelijk voor dat je jouw doel bereikt.

De extra diensten die je gaat leveren, gaan er zonder twijfel voor zorgen dat de praktijkgroep succesvoller wordt in het binnenhalen van nieuw business. Op die manier laat je zien dat CRM geen doel is, maar een middel om succesvol te worden.

Is je project geslaagd voor deze praktijkgroep, maak dan afspraken met de volgende. Door het behaalde succes, krijg je de rest van de organisatie sneller in beweging!

Auteur: Esthel Douwstra

Deel deze informatie:

  • linkedin
  • facebook
  • twitter

Reacties

Er zijn nog geen reactie's

Plaats een reactie