Leiderschap gaat over de balans tussen mensen processen en technologie

Op 4 april vond de Scope on the Future summit plaats. Tijdens de paneldiscussie met Hans Timmerman (Dell EMC Nederland), Remco Boer (Mollie), Wyke Nieuwenhuizen (Women in Tech promoter), Mark van Kampen (Rabobank) en Erik van Laar (Broad Horizon) werd gezocht naar de betekenis van (digitaal) leiderschap ten tijde van constante verandering. “Zodra je denkt dat je IT-organisatie af is, heb je echt een heel groot probleem”

TECHNOLOGIE IS NOOIT AF

Een van de stellingen ging over de kwaliteit van data en technologie binnen de organisaties. De paneldeelnemers gaven dit gemiddeld een zes. Geen hoog cijfer, maar dat had zo z’n redenen. “Technologie is nooit af. Er zijn zoveel veranderingen in de wereld qua wetgeving, maar ook wat de markt vraagt. Zodra je denkt dat je IT-organisatie af is, heb je echt een heel groot probleem. Als je de oorlog wilt winnen moet je kritisch zijn”, vertelde Remco van Mollie.

Hier sloot Erik zich bij aan: “In een wereld die heel snel verandert is wat je vandaag implementeert morgen alweer legacy. Zorg dat technologie geen speeltje wordt, maar blijf kritisch.” Volgens Hans had het lage cijfer te maken met de positie waar bedrijven nu inzitten. “De eerste stap is moderniseren. De tweede stap is automatiseren. De laatste stap is transformatie. Heel veel bedrijven zijn nog bezig met moderniseren.”

Ook Mark zag dit als belangrijke uitdaging en zag taal als een belangrijk onderdeel om dit te veranderen. “Er is een verschil tussen top mkb en de mkb’er tot 50 FTE. Veel bedrijven zijn inderdaad nog bezig met moderniseren. De sector is heel goed in het complex maken van IT. Jip en Janneke taal voor mkb’ers is belangrijk – maak de taal begrijpelijker, dan valt er veel te winnen”.

DE MENSELIJKE FACTOR

De mens werd door vrijwel alle deelnemers als belangrijkste succesfactor genoemd bij het optimaliseren van bedrijfsprocessen. Dit kon Wytze ook beademen. “Wij noemen dat bij ons adoptie van de techniek, waar je mensen voor nodig hebt. Dat team breiden we steeds meer uit. Het gaat verder dan iemand die uitlegt hoe SharePoint werkt. Het gaat om gedragsverandering, je hebt de mens de technologie laten adopteren.”

“Het gaat voor mij om de balans tussen mensen, processen en techniek. Als we het hebben over agile dan gaat het over adaptief zijn. Stap voor stap vooruitgang boeken. De mens moet je daar ook in meenemen”, vertelde Erik. Bij het woord ‘agile’ werd de host getriggerd. Want wat is dat dan? Gelukkig wist Remco deze ‘beladen’ term in jip-en-janneke taal uit te leggen. “De essentie is dat je sneller tot resultaat komt, sneller kunt doorontwikkelen en sneller fouten maakt. Niet eerst een half jaar nadenken over wat je gaat doen, maar sneller starten, fouten maken en daarvan leren.”

ADAPTIEF ZIJN EN BLIJVEN

De laatste stelling ging over de uitdagingen die de leiders de komende jaren voorzien. Voor Erik was het belangrijk dat bedrijven een adaptieve mindset krijgen. “Bedrijven moeten continu vragen blijven stellen hoe ze wendbaar zijn en blijven.”

Voor Wytze ging het met name over het winnen van nieuwe aanwas, waarbij diversiteit op de werkvloer, een goede balans tussen mannen en vrouwen een belangrijk onderwerp was. Remco keek met name uit naar het verder toepassen Artificial Intelligence binnen Mollie: “Met AI kun je heel veel kanten op, zoals het ontdekken van patronen in je data waar je op voort kunt bouwen.”

Dit artikel verscheen eerder op Broad Horizon

Deel deze informatie:

  • linkedin
  • facebook
  • twitter

Reacties

Er zijn nog geen reactie's

Plaats een reactie