Oude wijn in nieuwe zakken

Het is zover: de directie heeft besloten een nieuw CRM-systeem aan te schaffen. Langer wachten kon ook niet, want het oude systeem is nu echt té verouderd of wordt niet meer ondersteund. De leverancier van CRM-systemen komt op bezoek en je maakt hem duidelijk dat het systeem gewijzigd moet worden, maar dat we het liefst geen grote verandering willen: het moet matchen met de huidige systemen. Ook het proces moet blijven zoals het is: het moet slechts in een nieuwe tool gegoten worden.

Het is zover: de directie heeft besloten een nieuw CRM-systeem aan te schaffen. Langer wachten kon ook niet, want het oude systeem is nu echt té verouderd of wordt niet meer ondersteund. De leverancier van CRM-systemen komt op bezoek en je maakt hem duidelijk dat het systeem gewijzigd moet worden, maar dat we het liefst geen grote verandering willen: het moet matchen met de huidige systemen. Ook het proces moet blijven zoals het is: het moet slechts in een nieuwe tool gegoten worden.

Dit is zonde van je investering, want je creëert oude wijn in nieuwe zakken. De gebruiker merkt al snel dat hij wél moet veranderen, maar dat het nieuwe systeem niet voor veel verbeteringen zorgt. Dit terwijl je er ook voor kunt zorgen dat je klanten én je medewerkers echt geholpen zijn met een nieuw CRM systeem.

Processen en systemen tegen het licht

Grijp de aanschaf van een nieuw CRM-systeem aan om je processen en systemen tegen het licht te houden. Als je overweegt naar een nieuw systeem te gaan, kijk dan hoe de behoefte van je klant én van de Private Bankers is veranderd. Benut alle mogelijkheden die de huidige technologie je biedt om te zorgen dat je je klanten echt een vooruitgang biedt.

Pleiten we hier voor een ware revolutie? Nee, zeker niet. We begrijpen heel goed dat je niet alle processen wilt wijzigen die al jarenlang succesvol zijn. Bovendien kun je sommige processen niet wijzigen, omdat deze met regelgeving te maken hebben. Dat hoeft ook helemaal niet. Je kunt echter wél bekijken op welke onderdelen je je processen op een moderne manier kunt ondersteunen.

Compleet klantbeeld

Bekijk op welke momenten in je proces er winst te behalen valt. Kost het de private banker veel tijd om een verslag te maken van klantgesprekken? Overweeg dan of een ipad applicatie kan helpen om tijdens gesprekken notities te verwerken. Of overweeg of het handig is om het gesprek m.b.v. spraakherkenning uit te werken.

De technologie heeft zich de afgelopen jaren snel ontwikkeld. Zonder hele grote aanpassingen te doen in het proces, kun je je private bankers toegang geven tot een compleet klantbeeld via een tablet. Doe je dit, dan merk je dat je de jongere populatie bankiers actief meedoet met het project. Dat komt omdat ze systemen terugzien die ze ook als privépersoon gebruiken. Daar worden mensen enthousiast van.

Ons advies? Houd je processen tegen het licht voordat je een CRM-project start. Wacht daar niet mee tot het CRM-project al op weg is: je hebt dan je momentum verloren en zit vaak al in een strak tijdspad. Je CRM-adviseur kan je helpen om je processen door te lichten.

Deel deze informatie:

  • linkedin
  • facebook
  • twitter

Reacties

Er zijn nog geen reactie's

Plaats een reactie