Vier Artificial Intelligence mogelijkheden om relaties te onderhouden

Het Customer Relation Management Systeem in jouw organisatie ondersteunt je in de registratie van je klantrelaties, in het delen van informatie met je collega’s in het stroomlijnen en automatiseren van processen. Het ondersteunt je, maar het denkwerk doe je zelf. Wist je dat de techniek van Microsoft Dynamics inmiddels zó ver is dat de rollen omgedraaid kunnen worden? Je CRM-systeem neemt jouw denkwerk over! Hieronder belichten we vier artificial intelligence functionaliteiten van Microsoft Dynamics die de relatie met je klant kunnen optimaliseren.

1. Relationship assistent
Het eerste intelligente onderdeel dat Microsoft binnen Dynamics heeft ontwikkeld, is de Relationship assistent. Zet je deze functie aan, dan creëert Dynamics overzichten om je relaties zo goed mogelijk te onderhouden. Zo kan het je erop wijzen dat één van je contactpersonen aandacht verdient omdat je hem lang niet gesproken hebt. Of hij waarschuwt je dat je vandaag nu echt moet werken aan een opportunity die niet langer kan wachten. Het systeem bepaalt voor jou wat belangrijk is.

Kun je dat niet zelf? Onze ervaring is dat iedereen in zijn werk last heeft van ‘funneling’. Je aandacht gaat uit naar klanten waar je het meest contact mee hebt of waar je het leukst mee werkt. Sommige klanten kun je zelfs bijna vergeten, bijvoorbeeld omdat het project ‘toch wel goed loopt’. Je CRM ziet dat anders: het systeem herinnert je eraan dat deze klant toch echt weer eens aandacht verdient.

Ben je het niet eens met de suggesties van het systeem, dan klik je de voorgestelde taak weg. Het systeem leert dan dat jij de door hem bedachte taak minder belangrijk vindt en zal een volgende keer een andere suggestie geven.

 

                   


2. E-mail Engagement
Microsoft heeft ook intelligentie ingebouwd in de koppeling tussen Outlook en Dynamics. Verstuur je een individuele mail vanuit je CRM, dan kun je laten volgen wat er met deze mail gebeurt en hier taken aan koppelen. Merkt het systeem dat een verstuurde mail na een week nog niet door de ontvanger is geopend, dan krijg jij automatisch de taak om de mail alsnog op te volgen.

 

                                                                                                                                                                                                  

3. Auto Capture
Met de functie Auto Capture helpt Dynamics je om te weten dat je een belangrijke mail ontvangen hebt voordat je deze mail überhaupt geopend hebt. Het systeem analyseert het besproken onderwerp en het sentiment in de mail en geeft je een seintje als hieruit bijvoorbeeld grote interesse in een bepaald onderwerp blijkt. Ook waarschuwt hij je als uit een mail blijkt dat een klant erg ontevreden is. Deze functionaliteit werkt vooralsnog alleen bij Engelstalige mails. 

 

   


4. Artificial Intelligence for sales
Met deze functie zorgt Microsoft Dynamics voor een geautomatiseerde analyse van je leads, van contactmomenten en van notities. Op basis van de interactie met de klant geeft het systeem je aanbevelingen welke opportunities de beste kans van slagen hebben. In de toekomst komt daar nog ‘AI for services’ bij. Het systeem analyseert dan ook nog of de klant nieuwsbrieven heeft geopend, naar events is geweest of de klantenservice heeft gebeld. Zo kan het systeem je een compleet beeld geven van de relatie met de klant en zal het je adviseren over bijvoorbeeld het wel of niet uitbrengen voor een offerte.

 

                                                                                  


Makkelijk te implementeren
Het mooie aan al deze artificial intelligence-tools, is dat ze al aanwezig zijn in je Microsoft Dynamics. Dit maakt het laagdrempelig om hiermee te gaan experimenteren en te onderzoeken of het waarde toevoegt. Let op: deze functionaliteiten werken alleen als de hele organisatie alle contactmomenten in het CRM invoert. Analyses gemaakt op basis van halve informatie, geven immers een beeld dat niet klopt.

Wil je eens doorpraten over hoe we deze Artificial Intelligence oplossingen ook voor jouw organisatie kunnen inzetten? Neem dan contact met ons op.

 

house-of-engagement-nick-de-heer-microsoft-dynamics-crm.png

Auteur: Nick de Heer

Deel deze informatie:

  • linkedin
  • facebook
  • twitter

Reacties

Er zijn nog geen reactie's

Plaats een reactie