Zo maak je een Legal 500 submission zonder stress

Middenin de zomer moeten de submissions en referee lijsten voor Legal 500 worden ingeleverd. Terwijl iedereen op vakantie is, achterhaalt de marketingafdeling de mooiste zaken en cliënten van de verschillende secties. Ieder jaar is het weer een race tegen de klok om de deadline te halen. Het is verrassend om te zien hoe alle advocatenkantoren steeds weer worstelen met dit proces.

Wat kun jij als marketing manager doen om dit proces te verbeteren?

Verzamel gedurende het hele jaar de belangrijkste informatie over de zaken en cliënten van de secties. Als de BD-afdeling de voortgang van de zaken van de praktijkgroepen op een rij heeft, weet welke vraagstukken er zijn en welke cliënten daarin een rol spelen, heb je alle relevante informatie op tijd paraat om een submission voor te bereiden.

Vind je dat de primaire verantwoordelijkheid voor het verzamelen van informatie bij de partners ligt? Zelfs als dat zo is, kun je dit als BD-afdeling beter faciliteren. Het verzamelen van dit soort informatie heeft voor de partners geen prioriteit, maar is voor de marketing van het kantoor essentieel.

Hoe faciliteer je dit proces?

• Sluit één keer in de maand aan bij een sectieoverleg. Bespreek de belangrijkste zaken, ontwikkelingen en cliënten met de secties.

• Zorg voor een systeem waarin de belangrijkste informatie over zaken en cliënten (credentials) op een gestructureerde manier kan worden vastgelegd. Dit kan in een CRM of eventueel in een excel format.

• Stel iemand van de staf aan die verantwoordelijk is voor het bijhouden, aanvullen en verrijken van deze informatie. Zorg dat deze persoon de tijd en het mandaat heeft om de fee earners aan te spreken en achter de broek aan te zitten. Het vastleggen van informatie kan al beginnen vanaf het moment dat een zaak is aangemaakt!

Veel werk? Ja, om dit goed voor elkaar te krijgen moet je tijd en discipline hebben. Maar hiermee zorg je er wél voor dat de belangrijkste processen voor de organisatie op orde zijn. Het enige wat je als kantoor kunt vermarkten, zijn immers de successen die aantonen dat je een specialist bent. De database met credentials vergemakkelijkt bovendien ook het maken van pitches, het updaten van de website, het delen van berichten op social en je interne communicatie.

Wil je eens doorpraten over een goede manier om het submission-proces te verbeteren? Neem dan via e-mail contact op met Jorn Vermeulen of telefonisch via +31 35 64 60 480.

Jorn.png

Auteur: Jorn Vermeulen

Deel deze informatie:

  • linkedin
  • facebook
  • twitter

Reacties

Er zijn nog geen reactie's

Plaats een reactie