Zo overtuig je jouw accountmanagers van een CRM

Het nut en de noodzaak van een CRM hoeven we jou als sales manager niet uit te leggen. Maar de organisatie heeft pas echt profijt van je CRM als de accountmanagers informatie over hun klanten in het systeem gaan delen. En dat is nu juist de doelgroep die vaak het moeilijkst te overtuigen is van een CRM. Waar komt de reserve van accountmanagers vandaan en hoe kunnen we hen tóch enthousiasmeren?

Het nut en de noodzaak van een CRM hoeven we jou als sales manager niet uit te leggen. Maar de organisatie heeft pas echt profijt van je CRM als de accountmanagers informatie over hun klanten in het systeem gaan delen. En dat is nu juist de doelgroep die vaak het moeilijkst te overtuigen is van een CRM. Waar komt de reserve van accountmanagers vandaan en hoe kunnen we hen tóch enthousiasmeren?

Toegevoegde waarde voor accountmanagers

Accountmanagers zijn het liefst de hele dag onderweg om hun persoonlijke relaties te bezoeken. Zij zijn niet direct geneigd om hun relaties met anderen te delen. Hun relaties zijn hun Intellectueel Eigendom. Bovendien zijn ze van mening dat een persoonlijke klik met iemand niet in een systeem te vangen is.

Een accountmanager gaat van afspraak naar afspraak en heeft geen tijd en geen zin om op kantoor een CRM-systeem op te starten om daarin een saaie gespreksnotitie te maken. Vaak hebben accountmanagers in het verleden al slechte ervaringen opgedaan met een CRM. Het vullen van het systeem kostte veel tijd en de toegevoegde waarde voor hun werk bleek nihil.

Mobiel ontsluiten

Wat helpt dan wel? Het mobiel ontsluiten van de CRM-oplossing blijkt een goede manier om accountmanagers enthousiast te maken. Wij hebben de nieuwste mobiele applicatie al bij diverse organisaties geïmplementeerd en zien dat het werkt.

Voorheen waren de mobiele applicaties van CRM-oplossingen heel beperkt, maar sinds een jaar of twee neemt een goed ingerichte mobiele CRM-omgeving echt werk uit handen van accountmanagers. De applicatie stelt hen in staat om vlak voor een afspraak -in de trein of op de parkeerplaats- nog snel te checken met welke personen de afspraak is, welke collega’s recent nog contact met deze mensen hebben gehad, welke problemen deze klant heeft gemeld bij de klantenservice, of ze de nieuwsbrief van vorige week hebben geopend en of ze bij het meest recente evenement aanwezig waren.

Na afloop van een meeting zet de accountmanager de gemaakte afspraken als taken in de app. Als deze direct gekoppeld worden aan de verantwoordelijke personen, kunnen deze de taak direct gaan opvolgen. Zo wordt de klant direct toegevoegd aan de marketinglijst, kan de secretaresse een vervolgafspraak inplannen en kan de customer service uitzoeken waarom het probleem van de klant nog niet is opgelost.

360 graden klantbeeld

Binnen je CRM-app kun je bovendien gebruik maken van de functionaliteiten die je device biedt. Zo kan een foto van een beschreven whiteboard uit de vergadering worden geüpload en kunnen gesproken berichten -onderweg in de auto ingesproken- ook in het CRM aan de klant worden gekoppeld. De mobiele applicatie ontlast de accountmanager én draagt bij aan het 360 graden klantbeeld dat je organisatie zo goed kan gebruiken.

Wil je meer weten over het ontsluiten van je CRM-applicatie op mobiele devices? Neem dan contact op met House of Engagement.

 

 

house-of-engagement-nick-de-heer-microsoft-dynamics-crm.png

Auteur: Nick de Heer

Deel deze informatie:

  • linkedin
  • facebook
  • twitter

Reacties

Er zijn nog geen reactie's

Plaats een reactie