Dynamics 365 for Marketing: Een Marketing Automation landschap

Dynamics 365 for Marketing. Voor de meeste van onze volgers is de volledig in CRM geïntegreerde Marketing Automation oplossing inmiddels een welbekend begrip. Maar zoals innovatie betaamt is een product nooit ‘af’. We zien dat er volop in wordt ingezet op de verdere doorontwikkeling door de continue release van features met toegevoegde waarde. De opkomst van verweven applicaties maakt dat er inmiddels een waar Marketing Automation landschap ontstaat. Deze maand kwam Microsoft met een nieuwe release en wij zetten de vijf gaafste features voor je op een rij!

De nieuwe features in actie zien? Meld je dan hier aan voor ons webinar van donderdag 17 oktober. 

Verkrijg feedback en input met Microsoft Forms Pro.

Forms Pro is Microsoft’s nieuwste tool om klantfeedback te verzamelen. Forms Pro helpt je producten, diensten en events te evalueren en integreert met Dynamics 365. Hierdoor kunnen de survey’s worden gepersonaliseerd op basis van in Dynamics 365 bekende data en kunnen de enquêtes worden geïntegreerd in bedrijfsprocessen zoals je Customer Journey. Is iemand ontevreden over je dienst of product, maak dan een service case aan. Is de klant juist helemaal happy over je product? Volg je survey dan op met een persoonlijke aanbieding voor de klant.

Forms Pro is trouwens gratis beschikbaar indien je al over een Dynamics 365 omgeving beschikt. Forms Pro gratis uitproberen? Dat kan via deze link.

De perfecte doelgroep bereiken met Segments

De oktober release komt met functionaliteiten die het gemakkelijk maken nauwkeurige doelgroepen samen te stellen op basis van bijvoorbeeld interesses, interacties en resultaten uit andere campagnes.

De designer van je segment, je doelgroep, vraagt eerst wat voor soort selectie je wilt maken. Wil je bijvoorbeeld een selectie maken op basis van demografische gegevens, interacties met vorige mails, campagnes of websitebezoeken of wil je juist handmatig een lijst van individuen samenstellen? Na aangegeven te hebben wat voor doelgroep je samenstelt, ondersteunt een eenvoudige interface om gemakkelijk gedetailleerde doelgroepen samen te stellen. Ieder segment kan worden gebruikt in de uitvoer van je marketing campagne, terwijl de resultaten van die campagne vervolgens weer kunnen worden gebruikt om nóg nauwkeurige segmenten te bouwen.

Benut en vergroot je netwerk met ‘Forward to a Friend’

Voor je email marketingactiviteiten benader je wie je kent en dan specifiek die personen waarvoor jouw content relevant kan zijn. Personen waarvoor jouw content relevant kan zijn maar die je nog niet kent kun je natuurlijk nog niet bereiken.  

De ‘Forward to a Friend’ functionaliteit helpt je dit toch voor elkaar te krijgen. Aan je e-mail koppel je een ‘Forward to a Friend’ pagina. De ontvanger die deze e-mail met zijn relaties wil delen landt op deze pagina en geeft hier de email adressen en namen op van diegenen waarvan hij denkt dat de inhoud interessant kan zijn. Met deze gegevens ontvangen zij eenzelfde gepersonaliseerde e-mail en worden opens en clicks apart getrackt. Zo worden deze wel gemeten, maar worden ze niet gekoppeld aan de originele ontvanger van de email zoals dat wel gebeurt met de ‘gewone’ forward button uit je mailbox.

Deze oplossing is trouwens ook GDPR – proof. Met de gebruikte gegevens worden geen leads of contacten aangemaakt, tenzij een van de ontvangers besluit zich alsnog aan te melden via een van jouw aanmeldformulieren.

Dwing kwaliteit af met Microsoft Flow

Met Microsoft flow wordt het mogelijk nu écht goede controle uit te oefenen op het beheer en kwaliteit van marketing activiteiten en content. Flow kan worden gebruikt om een goedkeuringsproces toe te passen voordat de marketingactiviteit live wordt gezet. Een marketeer die een marketing email aanmaakt, verstuurt met een druk op de knop een verzoek voor goedkeuring naar de marketing beheerder. De beheerder ontvangt een signaal in zijn dashboard of mailbox met de mededeling dat er een nieuwe marketing email is aangemaakt met het verzoek om deze te controleren. Alleen de beheerder kan vervolgens de email of de customer journey live zetten.

Verrijk data en segmenten met Customer Insights

Niet zo heel lang geleden vertelden we al over het nieuwe Customer Insights. De mogelijkheden van Customer Insights kunnen nu worden gecombineerd met Dynamics 365 for Marketing.

Customer Insights kan worden ingezet om verschillende bronnen van klantdata te combineren en te bouwen aan een uniek 360 klantbeeld. Laad bijvoorbeeld je marketing interacties in Customer Insights en combineer deze hier met internetaankopen uit je webshop. Bouw hiermee een volledig 360* klantbeeld en doe een voorspelling van de Customer Life Time Value. Laat je eigen data verrijken met demografische gegevens van Microsoft en genereer zo unieke voorspellingen over mogelijke interesses voor producten, merken, topics of industrieën.

Al deze inzichten kunnen worden gebruikt om gedetailleerde klantsegmenten te bouwen. Deze inzichten en segmenten kunnen vervolgens weer naar Dynamics 365 for Marketing worden gepusht om te gebruiken in je Customer Journey’s, waarop ook die resultaten weer naar Customer Insights worden geladen om je klantbeeld continu te detailleren.

Dynamics 365 for Marketing wordt nu duidelijk een heel volwassen product en de opkomst en integraties met verweven marketing producten maken dat er nu een heus marketing landschap ontstaat. Benieuwd naar wat deze functionaliteiten voor jou kunnen betekenen? Meld je dan hier aan voor ons webinar of neem hier contact op Marijn van Haperen. 

Blijf op de hoogte


Schrijf u in voor de nieuwsbrief