Optimix stelt klant centraal bij herinrichten van Customer On-Boarding

De samenwerking met Handelsbanken Nederland bood Optimix Vermogensbeheer de gelegenheid om via deze weg nieuwe cliënten voor haar eigen dienstverlening te kunnen werven. Voorwaarde daarbij was echter wel dat er een online tool beschikbaar zou komen voor customer on-boarding voor een transparante en efficiënte afhandeling van dit proces.

logo-optimix.png

Door delen van het customer on-boarding proces te automatiseren biedt Optimix Vermogensbeheer potentiële cliënten een transparante en goed georganiseerde manier van afhandeling van het on-boarding proces.

Optimix Vermogensbeheer is sinds 1983 actief als vermogensbeheerder met momenteel ca 40 medewerkers verdeeld over drie kantoren. Zij beheert voor honderden vermogende families, DGA’s, stichtingen en instellingen ruim € 2 miljard. Vanaf 1 september 2016 is Optimix Vermogensbeheer een zelfstandig onderdeel van Handelsbanken Nederland en verricht onder eigen vergunning alle vermogensbeheeractiviteiten voor deze organisatie.

De uitdaging
De samenwerking met Handelsbanken Nederland bood Optimix Vermogensbeheer de gelegenheid om via deze weg nieuwe cliënten voor haar eigen dienstverlening te kunnen werven. Voorwaarde daarbij was echter wel dat er een online tool beschikbaar zou komen die het proces van registratie en afhandeling van nieuwe cliënten (het zogenaamde customer on-boarding*) eenvoudig zou faciliteren waarbij de klantgegevens in één centrale database zouden worden opgeslagen.

De oplossing
Omdat Optimix Vermogensbeheer beschikt over het MijnOptimix-platform is ervoor gekozen om de oplossing waarmee potentiële cliënten digitaal gegevens kunnen invoeren, raadplegen en valideren, als toevoeging aan dit platform te realiseren. De potentiële klant logt in via de portal en kan in een beveiligde omgeving een vragenlijst langslopen op basis waarvan een persoonlijk risicoprofiel wordt vastgesteld. De resultaten worden in een dossier in CRM vastgelegd en gaan ter controle naar een medewerker van Optimix Vermogensbeheer. Zodra deze medewerker de gegevens heeft gevalideerd, krijgt de klant bericht dat hij met beleggen kan beginnen. Daarnaast is een integratie gerealiseerd met het financiële systeem voor een snelle en accurate financiële afhandeling van de nieuwe contracten.

Om een correcte registratie van gegevens en eenvoudige raadpleging ervan mogelijk te maken, is de functionaliteit van het CRM systeem verder ingericht om complete vastlegging van prospectgegevens, vragenlijsten en contracten mogelijk te maken. Het proces van afhandeling van nieuwe cliënten wordt door middel van workflow ondersteund en AutoMerge functionaliteit zorgt ervoor dat men met behulp van een van tevoren uitgewerkte workflow automatisch documenten kan opstellen en mailen.

Het resultaat
Door delen van het customer on-boarding proces te automatiseren bespaart Optimix Vermogensbeheer tijd en wordt de foutgevoeligheid bij invoer gereduceerd. Daarnaast biedt men de potentiële cliënten een transparante en goed georganiseerde afhandeling van het on-boarding proces.


* Customer on-boarding
Customer on-boarding zijn alle activiteiten die een financiële instelling onderneemt zodra een klant een nieuw product aanschaft of zich aanmeldt voor een nieuwe dienst. Deze activiteiten zijn erop gericht om:

  • ervoor te zorgen dat de klant het product of de dienst ook daadwerkelijk kan gaan gebruiken (evalueren van nieuwe cliënten, openen van een nieuwe rekening, zorgen dat een klant kan gaan handelen op een manier die compliant is met de richtlijnen van de bank en de regelgeving binnen de betreffende markt etc.)
  • cross-selling van andere producten mogelijk te maken.


Customer on-boarding is een van de meest kritische activiteiten voor de financiële sector omdat het direct effect heeft op klantervaring, -service en -relaties, die op hun beurt de uiteindelijke winst van de instelling beïnvloeden. Customer on-boarding is daarom bij uitstek een factor waarmee een financiële instelling zich van de concurrentie kan onderscheiden en dus zeker niet een waarop men zou moeten bezuinigen.

 

banner.jpg

Wilt u meer weten?

Wilt u meer weten over deze klantcase of heeft u andere vragen? Wij staan u graag te woord!


info@house-of-engagement.nl  |  035 – 646 0480

referenties